Екранизацията на "По пътя" на Джак Керуак - съвсем прясна
Освен другото, има и бая стари кошници.
http://www.youtube.com/watch?v=DZhM-AcCzNUРежисьор Валтер СалесПо романа на Джак КеруакФранция-Бразилия, 2012, 139 мин.
продуценти – Натанаел Кармиц, Шарл Жилибер, Ребека Йелдъм и Роман Копола
изпълнителни продуценти – Франсис Форд Копола, Джон Уилямс, Джери Лайдър, Теса Рос и Арпад Бюсон
сценарий – Хосе Ривера
оператор – Ерик Готие
монтаж – Франсоа Гедигие
музика – Густаво Сантаоладжа
подбор на музиката – Лин Фейнхтийн
художник – Карлос Конти
костюми – Дани Гликър
продукция на MK2/AMERICAN ZOETROPE/JERRY LEIDER CO./VANGUARD FILMS/FILM 4/VIDEO FILMES
световен разпространител – MK2
разпространител за България – НДК
Номинации:
Кан – Конкурсна програма
В ролите:
Гарет Хедлънд (Дийн Мориарти), Сам Райли (Сал Парадайз), Кристен Стюарт (Мерилу), Ейми Адамс (Джейн), Том Стъридж (Карло Маркс), Дани Морган (Ед Дънкъл), Алис Брага (Тери), Елизабет Мос (Галатея Дънкъл), Кирстен Дънст (Камий), Виго Мортенсен (Стария Бул Лий), Стийв Бушеми (търговец), Терънс Хауърд (Уолтър)
Най-после новаторският роман на Джак Керуак за младежи, търсещи свободата и себе си, е екранизиран. Тази типично американска книга е адаптирана от бразилския режисьор Валтер Салес и пуерториканския филмов сценарист Хосе Ривера, които стоят и зад още един незабравим филм „по пътя“ – Мотоциклетни дневници. Те разкриват американската митология така, както вероятно само външен човек може да го направи, и създават един филм толкова лиричен и разкрепостяващ, колкото и любимата класическа творба, която го вдъхновява. По пътя е портрет на едно поколение, което не се страхува да престъпва правилата в своето търсене на смисъл.
Филмът проследява разказвача на историята Сал Парадайс (с прототип самия Керуак) – амбициозен писател и внимателен наблюдател, привлечен от енергията и харизмата на своя приятел Дийн Мориарти, чийто прототип е приятеля на Керуак – Нийл Касиди. През погледа на Сал се докосваме до света на бийт поколението, когато той се присъединява към Дийн в едно пътуване през душевния и материален пейзаж на следвоенна Америка. Дийн си проправя път през главните и второстепенни пътища на нацията със запои и постояно въвличане в неприятности покрай многобройни секс авантюри, докато Сал къта ценни спомени, които по-късно да използва като писател. Наблюдава и бурната връзка на Дийн с разкрепостената си любовница Мерилу, която се влачи с тях като част от групата. Не след дълго към тях се присъединява и Карло Маркс (чийто прототип е Алън Гинсбърг). Те се отправят на път с очуканата си кола и с цялото време на света да опознават всякакви състояния под опиянението на наркотици, алкохол и секс. Но хедонизмът, дори и от трансцедентален тип, има своите граници.
Дийн е един от най-великите персонажи в американската литература – красив и енергичен, той олицетворява куул атмосферата на 50-те години. В същото време има и много недостатъци, а силата както на романа, така и на филма се крие в начина, по който Сал започва да схваща поведението на най-добрия си приятел. На фона на джаз саундтрак и с елегантни кадри, заснети с ръчна камера, По пътя разкрива обратната страна на американския конформизъм в цялата му объркана и поетична слава.