Тоя сталински стил на сградите след 44та е направо кошмар
Малко отклонение по тази тема , защото архитектурата е тъкмо моя специалност и искам да изкажа лично мнение. Сталинският стил или в случая както по-точно се характеризира като "Сталински ампир" е директно привзет от щатите, където се е развил в началото на ХХвек като арт деко или неокласицизъм. В този стил са небостъргачи като Крайслер , Емпайър стейт , Фишър билдинг, Парамаунт билдинг , Капитолът на Луизиана и много други. ,. В Москва всички познаваме Седемте сестри - сградите на МГУ и Министерството на външните работи на руската федерация„ хотел Украйна и др, които са построени след войната, а междудругото, в строителството са участвали и немски военопленници, което е допринесло за качеството на градежа. Сграда в такъв стил има и в центъра на Варшава - Дворецът на културата,или изобщо в големи градове , разполагащи със съвсем други мащаби от тези на София. Сталин си е харесвал не само американските автомобили, но е залитал и по небостъргачите им, като в резултат подарява и на социалистическите страни нещо от новата съветската власт.
Какво "куца" у нас? - стилът предполага монументалност - сградата да доминира над градския силует. Това няма как да се получи , когато министерски съвет , ЦУМ, президентството и вече новият Парламент се "извисяват" на цели 7-8 етажа. Допусната ли е от нас грешка? - Не. Обяснението е просто. Краят на 40-те и началото на 50те са били бедни години и България не е имала ресурса да построи нещо повече. Архитектите и строителите са получили указ "отгоре" и с наличните средства все пак са постигнали добър резултат. Ансамбълът, основан на класически ордер, стои "тежко" , но не грозно. Притеснително за мен е присъствието на сляпата цицорана с щръкнали зърна на Чапкънов, която по неясна семантична линия би трябвало да символизира София. Да добавя и "бабълите" , които може да възприемеш само като когато кацаш със самолет или снимаш отгоре с дрон. Истинският кошмар, за съжаление, се разиграва в настоящите години, когато новобогатишите на прехода си играят на кой е по-по най и съсипват безнаказано архитектурното ни наследство.
И за да не съм съвсем офтопик, качвам стара снимка от София, на която попаднах случайно в една книга. Около сгардата на радиото все още няма ограда. Интересно какъв америкаснки кабриолет е паркиран пред БНР?